FOTOLET V BRATISLAVSKOM DOWNTOWNE
Lietanie s dronom je v posledných rokoch obľúbená kratochvíla a jej popularita sa stále zväčšuje. Ako to už býva pri nových technológiách, tie väčšinou predbehnú legislatívu a vznikajú tak často nelogické, až absurdné situácie.
Nie inak to bolo, a občas ešte aj je, pri úprave prevádzky bezpilotných lietadiel. Na Slovensku to platí o to viac, že náš Dopravný úrad nedokázal, na rozdiel od ostatných členských štátov zaviesť modernú legislatívu EÚ, ktorá hlavne pre hobby pilotov mnoho vecí uľahčuje. U nás teda stále platí nariadenie R2/2019, ktoré upravuje ako hobby, tak aj profi lietanie.
A čo teda potrebujete, ak si chcete zalietať napríklad medzi výškovými budovami vznikajúceho moderného centra hlavného mesta? Poviete si, že predsa dron! No nieje to tak celkom pravda. Ako každý let, aj tento je treba začať pohľadom do mapy informačného systému Letových Prevádzkových Služieb SR, kde si zistíme, v akom vzdušnom priestore sa plánujeme pohybovať. Bratislavský “downtown” sa nachádza v priestore ktorý kontroluje letisko Milana Rastislava Štefánika. Na to aby ste sa teda legálne so svojím dronom vzniesli medzi mrakodrapy musíte byť držiteľom Povolenia na výkon leteckých prác, ktoré vás oprávňuje požiadať o let v takzvanom CTR priestore. Na to aby ste toto povolenie získali musíte v súčasnosti zložiť teoretické a praktické skúšky pilota bezpilotných lietadiel, s prípravou v rádoch mesiacov. Po úspešnom prechode cez skúšky na Dopravnom úrade musíte svoj dron poistiť na škodu spôsobenú tretej strane a následne požiadať o zaevidovanie bezpilotného lietadla do evidencie. A keď sa vám to podarí, napíšete si cca 50 stranový dokument s názvom Prevádzková príručka, ktorý upravuje celú vašu prácu s dronom a následne si môžete, ako právnická osoba, požiadať o vydanie Povolenia na výkon leteckých prác, ktoré vás oprávňuje žiadať o povolenia na let v kontrolovaných, vyhradených či zakázaných priestoroch alebo v národných parkoch.
Celé toto, od prvého otvorenia Učebnice Pilota po doručenie povolenia môže pokojne trvať aj rok a stáť zhruba 1000€ iba na administratívnych poplatkoch. Ak sa vám to podarí úspešne absolvovať môžete si deň pred letom poslať žiadosť o let na “vežu” letiska, počkať na schválenie a následne 15 minút pred letom veži telefonicky ohlásite začiatok letu. Je to potrebné, aby dispečeri o vás vedeli a prispôsobili leteckú prevádzku. Napokon si už môžete pripraviť dron, vzlietnuť. Medzi výškovými budovami je treba dávať pozor na nevyspytateľný vietor, nestratiť dron z dohľadu, sledovať prípadnú letovú prevádzku okolo a hlavne dodržať to, čo ste uviedli vo svojej žiadosti o let. Teda miesto letu a maximálnu výšku. Výsledok celého snaženia potom môže vyzerať aj takto: